دستگاه کارتخوان (POS)

***

برای دریافت فایل PDF قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان کلیک کنید
[mb_toc_shortcode]

دستگاه کارتخوان یا به اصطلاح عامیانه پایانه فروش دستگاهی است که این امکان را برای شما فراهم میکند که در هرمکانی که باشید با استفاده از کارت عابر بانک خود وجه مورد نیاز را بابت خرید کالا به فروشنده پرداخت کنید ! در این صورت این مبلغ از حساب بانکی شما کم میشود و دیگر لازم نیست مبلغ زیادی وجه نقد همیشه با خود حمل کنید !

انواع دستگاه کارتخوان

انواع مختلفی از کارتخوان های مختلف در بازار وجود دارد. هر کدام از این کارتخوان‌ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که طیف وسیعی از نیازهای پذیرش پرداخت مشاغل را برآورده می کند، برای انتخاب نوع دستگاه کارتخوان باید نوع کسب و کار و محل کار خود را در نظر بگیرید.در مورد دستگاه کارت خوان اینگونه است که به طور کلی به دو دسته کلی ثابت و کارت خوان سیار تقسیم می‌شوند:

1) دستگاه های کارت خوان ثابت شامل:
تلفنی
شبکه ای
اینترنتی
بلوتوثی
کامپیوتری

2) دستگاه های کارت خوان سیار شامل:
سیم کارتی
موبایلی
اندرویدی

تلفنی(Dial-Up)

این دستگاه ساده ترین و رایج ترین نوع کارت‌خوان بوده که جهت اتصال به شبکه بانکی از خطوط تلفن استفاده می‌کند. مودم های دایل آپ برای ارسال اطلاعات از خطوط مستقیم تلفن بهره میبرند  و سرعتش نیز نسبت به نسل‌های بعدی خود کمی پایین تر است.با توجه به نوع اتصال این کارت‌خوان و در صورت نبود سایر شیوه‌های اتصال برای محل های فروش با حجم تراکنش محدود مناسب است ،از معایب این نوع میتوان به اشغال شدن خط تلفن اشاره کرد.

شبکه ای(LAN)

 این کارت خوان به خط تلفن نیاز ندارد و از طریق اینترنت به شبکه متصل شده و فرایند ارسال اطلاعات به سرعت انجام می‌شود.

مهم ترین ویژگی این دستگاه ها سرعت عملکرد بالا در تراکنش است که مناسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید عمده با تعداد تراکنش بالا است. کافیست فقط برای فعال کردن آن از پورت پشت دستگاه کارتخوان یک کابل شبکه به محل سوئیچ یا مودم خود وصل کنید.

یکی از قدیمی ترین کارتخوان ثابت که موردتوجه کسبه نیز می باشد، کارتخوان S80 از برند پکس می باشد.

این دستگاه هم از طریق کابل LAN و هم از طریق کابل تلفن می تواند به شبکه متصل شود. سرعت تراکنش این کارتخوان بین 1 الی 3 ثانیه می باشد که در بین دیگر پوزهای ثابت، یکی از سریعترین ها محسوب می شود.

اینترنتی(Wifi)

کارتخوان وای فای جزو خانواده کارتخوان سیار است و در مقایسه با کارتخوان سیار بلوتوثی محدوده بیشتری را پوشش می دهد. و مانند موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ از امواج WiFi برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌کند. این دستگاه تا شعاعی که برد فرستنده وای‌فای آن را پوشش می‌‌دهد قابلیت جابجایی دارد

مهم ترین مزیت این کارتخوان این است که به کابل‌کشی برای تلفن یا شبکه نیاز ندارد و پرداخت ها را با استفاده از فناوری GPRS پردازش می کنند.

معمولا اکثر کارتخوان‌های دارای وای‌فای دارای کارت شبکه LAN نیز هستند و هر دو نوع ارتباط را پشتیبانی می‌کنند.

بلوتوثی(Bluetooth)

استفاده از دستگاه کارتخوان بلوتوثی کمتر از سایر انواع آن است.این دستگاه کارتخوان ترکیبی از دستگاه پوز سیار  یا سیم کارتی و دستگاه پوز اینترنتی است. سامانه هایی که از طریق بلوتوث فعالیت می‌کنند در قدیم و زمان نه چندان دور طرفداران زیادی داشتند فرق این دستگاه با دستگاه سیار GPRS در این است که محدوده کوچکی را پوشش می دهد. شعاع این محدوده معمولا بیشتر از ۵۰ متر نیست این دستگاه همانند سایر کارت خوان ها از خط تلفن و یا اینترنت استفاده می­کند.

رایانه ای

این نوع دستگاه کمی ناشناخته تر از بقیه است، نحوه کار این دستگاه پوز به این صورت است که از طریق سیستم حسابداری مرکز فروش که بر روی رایانه نصب شده، فاکتور فروش صادر می شود و رایانه فرمان انجام تراکنش را به کارتخوان ارسال می کند. در این هنگام مبلغ مورد نظر بر روی صفحه دستگاه پوز ظاهر شده و مشتری با کشیدن کارت در شیار کارتخوان، آن را پرداخت می نماید. سپس نتیجه تراکنش برای ثبت در سیستم حسابداری ارسال می گردد. این دستگاه کارتخوان را اغلب می‌توانید در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره ای و مراکز خرید مشاهده کنید.

سیم کارتی

این دستگاه از نسل اول کارتخوان های سیار می باشد که به پوز سیار معروف است و از بهترین دستگاه های کارتخوانی است که می توان از آن در هر مکان استفاده کرد. این دستگاه مناسب مشاغلی است که جای ثابتی ندارند و مدام در حال جا به جایی هستند و با استفاده از سیم کارت تلفن همراه مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه پوز سیم کارتی قابلیت استفاده در کشور های اطراف را دارد و همین موضوع یکی از ویژگی های درخشان پوز کارتی می باشد.

همه انواع سیم کارت های موجود در بازار اعم از (همره اول-ایرانسل-رایتل و…) روی دستگاه کارتخوان کار می کنند و فقط در پهنای باند وآنتن دهی تفاوت دارند. هر شرکت ارائه کننده خدمات ارتباطی باید پهنای باند خوبی را برای سیم کارت در نظر بگیرد چون در آنتن دهی دستگاه پوز این موضوع حائز اهمیت می باشد.

فقط از سیم کارت اعتباری برای دستگاه پوز خود استفاده کنید، سیم کارت نباید پین کد داشته باشد و در صورت کار نکردن دستگاه پوز از یک سیم کارت دیگر استفاده کنید.

برای استفاده از آن نیازی به خرید بسته نیست و از اعتبار سیم کارت استفاده میکند اگر خط شما اعتبای باشد با شارژ  10 هزار تومانی حدود 6 ماه میتوانید استفاده کنید ، این دستگاه برای شرکت های پخش ، تحویل حضوری و پیک مناسب است.

موبایلی

این کارتخوان نیز یک کارتخوان سیار است. بدین ترتیب که نرم افزار مخصوصی بر روی تلفن های همراه نصب می شود و از طریق اتصال یک قطعه جانبی به تلفن همراه که دارای شیار مخصوص کارت های بانکی است، می توان تراکنش های مالی را انجام داد. مزیت این کارتخوان سیار این است که نیاز به حداقل تجهیزات دارد و متعلقات آن کم حجم است. این نوع دستگاه پوز، بیشتر برای استفاده های شخصی کاربرد دارد.

اندرویدی

کارتخوان اندرویدی بهترین کارتخوان سیار است و جدیدترین نسل دستگاه های پوزسیار محسوب می شود که با تجمیع امکانات گوناگون در آن، طیف وسیعی از مشتریان را پشتییبانی می‌کند. قیمت کارتخوان اندرویی بسیار بالاست.این دستگاه داری نمایشگر لمسی، دوربین، چاپگر، اسکنر ۲ بعدی، وای فای، GPRS، بلوتوث، RFID، قابلیت اضافه نمودن کارت حافظه و نرم افزارهای مربوط به مشتریان بر بستر سیستم عامل اندروید است.
دستگاه پوز اندرویدی را می توان به صورت سفارشی برنامه ریزی کرد.این دستگاه برای شرکت‌های پخش، شرکت های امدادی، رستوران ها، حمل و نقل، سرویس در محل مشتری و … قابل استفاده و سفارشی سازی است.

بهترین دستگاه پوز سیار

دستگاه پوز سیار یکی از انواع دستگاه کارتخوان است که  به دلیل مزایای بسیاری که دارد، تقاضای خرید آن نسبت به کارتخوان ثابت بیشتر است.

افرادی که مغازه یا دفترکار ندارند و می خواهند دستگاه پوز سیار بخرند، باید یک فرم استشهاد محلی تهیه کرده و به همراه مدارک شناسایی خود به بانک تحویل دهند. بانک پس از بررسی مدارک و اطمینان از عدم سواستفاده فرد بعد از خرید کارتخوان سیار، یک دستگاه پوز در اختیارش قرار میدهد.

مزایای خرید دستگاه پوز سیار:

1) برای دریافت دستگاه پوز سیار نیاز به سپرده گذاری مدت دار در بانک ها نیستید. پس از ارسال مدارک به شاپرک و تایید آنها شما دستگاه کارتخوان خود را دریافت خواهید کرد.

2) آسانی حمل و جابجایی به خصوص برای مشاغلی که احتیاج به پرداخت درب منزل مشتری دارند.

3) قیمت مناسب و مقرون به صرفه دستگاه پوز سیار

4) فعالسازی  آسان تر (تنها با یک سیم کارت)

در حال حاضر بهترین دستگاه پوز سیار در ایران کارتخوان پکس مدل S90 با قیمت مناسب برای مشاغل کوچک است.

چه کارهایی با دستگاه پوز قابل انجام است؟

علاوه بر نقل و انتقالات پول در هنگام خرید و فروش و ارائه خدمات، با استفاده از دستگاه های پوز سیار می توان برای سیم کارت تلفن همراه خود شارژ خریداری نمود و موجودی حساب بانکی خود را پرینت گرفت. علاوه بر آن می توان تمام قبوض را با این دستگاه ها پرداخت نمود. بنابراین برای بسیاری از کارها نیاز به مراجعه حضوری به شعبه های بانک نمی باشد.
استفاده از دستگاه های پوز بسیار آسان بوده و این دستگاه ها به دلیل وزن سبکی که دارند به راحتی قابل حمل و نقل می باشند.

راهنمای خرید انواع دستگاه کارتخوان

همه ما به خوبی با دستگاه پوز و نحوه کار با آن آشنا هستیم. اما بد نیست بدانید که این تجهیزات با قابلیت‌های متنوع، اساساً یک پایانه فروش هستند. که کلمه‌‏ POS  مخفف point of sale ، به همین معنا می‌باشد.

نکاتی در مورد خرید دستگاه کارتخوان

توجه به برخی نکات و راهنمایی‌ ها در هنگام خرید دستگاه کارتخوان به شما در انتخاب بهتر این دستگاه، کمک زیادی می‌کند. این نکات عبارت‌اند از:
1) توجه به وزن و ابعاد دستگاه
2)  توجه به ظرفیت باتری و مدت‌زمان نگهداری شارژ
3) امکان اتصال به انواع حساب‌های بانکی
4) سرعت بالای تراکنش با استفاده از سیم کارت G4 یا wifi

قیمت دستگاه کارتخوان

قیمت دستگاه کارتخوان به عوامل مختلفی بستگی دارد :
آکبند یا کارکرده بودن
ثابت یا سیار بودن
امکانات دستگاه
صفحه رنگی یا سیاه سفید بودن
طول عمر باتری
برند سازنده دستگاه
– گارانتی و خدمات پس از فروش
بطور کلی قیمت کارتخوان از حدود 1 میلیون تومان برای مدل هایی مثل کارتخوان S58 شروع می شود و تا چند میلیون خواهد بود.

از کجا کارت خوان تهیه کنیم ؟

در صورتی که کسب و کار پررونقی دارید و حداقل در روز 50 تراکنش بالای 25000 تومان دارید می توانید برای دریافت کارتخوان ثابت به شعبه بانک خود مراجعه نمائید و فرم درخواست مربوطه را تکمیل کنید و پس از انتظار در صف به صلاحدید بانک دستگاه را دریافت کنید.اغلب بانک ها دستگاه کارتخوان سیار را صرفا به مشتریان VIP خود ارائه می دهند و مشتریان عمومی حتی پس از سپری کردن صف انتظار طولانی امکان دریاقت دستگاه سیار را نخواهند داشت.در صورتی که هم اکنون نیاز به دستگاه کارتخوان دارید و فرصت انتظار در صف طولانی بانک ها را ندارید کارتخوان مورد نظر خود را از سایت های معتبر خرید نمائید.

خرید کارتخوان از فروشندگان مجهول ، قطعا مشکلات فراوانی را به دنبال دارد. متاسفانه بسیاری از فروشندگان بازار ، واسطه های چندمی هستند که هیچ تعهدی به خدمات پس از فروش ندارند و در صورت خرابی یا نقص در دستگاه و متوقف شدن پرداخت آنلاین در فروشگاه شما ، روزها باید معطل رفع مشکل یاشید.

این نکات را در نظر داشته باشید :

1) کارتخوان را حتما حضوری و از شرکت های ثبت شده و دارای مدرک نمایندگی فروش بخرید.

2) حتما فاکتور معتبر با سربرگ رسمی فروشنده شامل ادرس و تلفن های تماس بگیرید.

3) بانک ها در ازاء بلاک کردن مبلغی در حساب ، کارتخوان ارائه می دهند که خدمات پس از فروش دارد.

4) از فروشنده ای بخرید که دستگاه را بطور مکتوب با تعهدات مشخص ، گارانتی کند.

مدارک لازم برای دریافت دستگاه کارتخوان

بطور کلی برای درخواست کارتخوان مدارک هویتی و مالیاتی مورد نیاز است که هنگام درخواست ، لازم است به فروشنده یا بانک تحویل دهید .

مدارک مورد نیاز برای اشخاص (حقیقی)

1.کپی شناسنامه

2.کپی یا تصویر کارت ملی پشت و رو

3.تاییدیه شبا از بانک یا تصویر کارت بانکی که شبا بر روی آن قید شده باشد

4.کد پستی و تصویر تاییدیه کد پستی

5.کد مالیاتی (در صورت نداشتن کد مالیاتی برای شما ثبت نام کد مالیاتی انجام می شود)

مدارک مورد نیاز حقوقی (شرکت ها و موسسات)

1.تصویر تمام صفحات اساسنامه

2.تصویر آخرین روزنامه رسمی

3.تصویر تاییدیه شبا بانکی

4.تصویر شناسنامه صاحبان حساب و حق امضا

5.تصویر کارت ملی پشت و رو صاحبان حساب و حق امضا

6.تصویر تاییدیه کدپستی

7.تاییدیه شبا

8.کد مالیاتی

در صورت نیاز به خرید کارتخوان های سیار تملیکی باید چه کرد؟

مدل های زیادی از دستگاه پوز در اینترنت،آگهی ها و اپ های خرید و فروش کالا وجود دارد بنابراین می توان گفت اولین راه برای خرید کارت خوان سیار سرچ در اینترنت و اپ های خرید و فروش کالا است.همان طور که حتما خودتان می دانید اعتماد به ویزیتور ها و فروشندگان این گونه شرکت های بی نام و نشان و بعضا سوری کار عاقلانه ای است.در ادامه چند راه به شما پیشنهاد می کنیم تا بتوانید بدون نگرانی کارتخوان سیار مورد نیاز خود را خریداری کنید:

نکته اول این که تأیید مدارک شما در سیستم بانکی شاپرک حداقل بین ۵ تا ۷ روز زمان می خواهد اگر دیدید شرکتی خلاف آن اعلام کرد به حرف او مشکوک شوید.
نکته دوم این که بیشتر دستگاه های کارتخوان داخل کشور استوک هستند.به خاطر تحریم ها دستگاه نو و دست اول کم تر یافت می شود.اگر فروشنده ای ادعا کرد دستگاه استوک با قیمت پایین به شما می فروشد به حرف او شک کنید.
از جایی دستگاه پوز سیار خود را تهیه کنید که دارای جا و مکان درست باشد و حداقل یک خط تلفن ثابت داشته باشد تا در صورت نیاز بتوانید رد فروشنده را بگیرید.
اگر قصد دارید دستگاه را به صورت آنلاین و از سایت خریداری کنید به نماد اعتماد ملی و ساماندهی آن توجه کنید.اگر نماد اعتماد دارد با کلیک بر روی آن اطلاعات شرکت را ببینید.سایت هایی هستند که تنها آیکون های فیک و به درد نخور این نماد ها را در سایت خود گذاشته اند.
قبل از سوییچ کارتخوان سیار خود هیچ مبلغی را پرداخت نکنید حتی بیعانه. و تا زمان تحویل گرفتن کارتخوان خود صبر کنید.
عده زیادی می پرسند کارتخوان را بهتر است از بانک به صورت امانی بگیریم یا از شرکت مطمئن خریداری کنیم؟
در پاسخ می توان گفت بهتر است یک شرکت مطمئن پیدا کنید و کارتخوان خود را از آن جا خریداری کنید.این کارتخوان ها مزایای زیادی نسبت به کارتخوان هایی که از بانک می گیرید دارند از جمله این که با سرعت بیشتری آن را دریافت می کنید،این کارتخوان ها عمدتا سرویس شده و با ظاهری نسبتا نو به دست مشتری می رسند اما کارتخوان های بانکی چند دست چرخیده اند تا به دست شما برسند.

مالیات دستگاه کارتخوان چطور محاسبه می شود ؟

موضوع مالیات کارتخوان سوال بسیاری از دارندگان این دستگاه است. حسب اعلام ، هر دستگاه کارتخوان برای فعال بودن ، باید در سامانه مالیاتی ثبت شود .
بر خلاف تصور برخی افراد ،مالیات دستگاه کارتخوان ، به ازاء درصدی از هر تراکنش محاسبه نمی شود. بلکه کارتخوان یا پوز فروشگاه ، ایزاری برای شفاف سازی میزان گردش مالی کسب و کار است و مالیات پایان سال ، بر اساس همین گردش مالی محاسبه می شود. بنابراین خود دستگاه پوز مالیات ندارد بلکه مجموع گردش مالی حاصل از دستگاه پوز ، مشمول مالیات می شود.

انواع برند های دستگاه POS

شرکت های مختلفی امروزه به ساخت دستگاه پوز اقدام می کنند که در ادامه به اختصار به معرفی آنها می‌پردازیم:

کمپانی PAX

کمپانی PAX با دارا بودن چند میلیون دستگاه کارتخوان نصب شده در بیش از 100 کشور جهان از پیشگامان صنعت پرداخت در جهان است.

PAX یک برند چینی با بالاترین کیفیت در سطح جهانی است. از مهم ترین قابلیت های این شرکت تلاش برای تولید مدل های بروزتر و پیشرفته‌تر دستگاه های کارتخوان با حفظ اصالت قدیمی آن است. مدلهای A910 و A930 از جدیدترین مدل های  پوز سیار این شرکت است. از مدلهای قدیمی و ارزانتر این شرکت میتوان به دستگاه کارتخوان S910 اشاره کرد.

SPIRE PAYMENT

کمپانی Spire یک برند انگلیسی با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در زمینه تولید تجهیزات در زمینه پرداخت الکترونیک است.از جدیدترین مدل های کارتخوان این شرکت میتوان به SPC5 و SPG7-WIFI اشاره کرد.

VERIFONE

کمپانی Verifone یک برند آمریکایی با مدیریت بیش از 7 میلیارد تراکنش در سال و بیش از 35 سال سابقه در صنعت پرداخت در 150 کشور، یکی از بزرگترین سازندگان دستگاه کارتخوان در جهان است. از بهترین دستگاههای این شرکت که در ایران موجود هستند می توان به مدلهای VX-670 ، VX-675 ، VX-680 اشاره کرد.

 INGENICO

کمپانی Ingenico فرانسه با داشتن بیش از 10 میلیون پایانه فروش در جهان عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده دستگاه پایانه فروش را به خود اختصاص داده است. این شرکت در جهت گسترش تولیدات کارتخوان های سیار خود در تلاش است که از آن به smart pos یاد میکند. از معروفترین محصولات این شرکت که در بازار کارتخوان ایران موجود است میتوان به مدل INGENICO-7910 و کارتخوان تلفنی 5100 اشاره کرد.

اما علاوه برشرکت های بالا که از معروف ترین تولید کننده های دستگاه pos هستند، بدنیست با نام  شرکت های دیگری که در این زمینه فعالیت میکنند هم آشنا شوید‌:

FUJIAN NEWLAND

Newland Payment Technology | LinkedIn

LYNX

CENTERM

BB POS

SHENZHEN TECHNOLOGY

SHENZHEN XINGUODU

DSPREAD TECHNOLOGY

NEW POS TECHNOLOGY

CASTLES TECHNOLOGY

BITEL

HANGZHOU SUNYARD

SPIRE PAYMENTS

FIRST DATA

CYBERNET

SPECTRA TECH

AISINO

AMP

BLUE BIRD

ITRON

سوالات متداول

1) کارتخوان ها به دو صورت امانی و فروشی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.کارتخوان های سیار فروشی هستند.

2) کارت خوان ها مالیات ندارند روش ورود پول به حساب بانکی شما اهمیتی ندارد و سازمان امور مالیاتی در صورتی که حساب بانکی شما واجد شرایط باشد ،حساب بانکی شما را بررسی خواهد کرد.مهم نیست پول واریز شده به حساب شما از طریق چک در شعبه بوده است یا از طریق کارت به کارت یا حواله الکترونیک.

3) کارتخوان هزینه تلفن دارد، وابسته به نوع کارتخوان ، در صورتی که از کارتخوان های سیار استفاده کنید از شارژ سیمکارت و در صورتی که از کارتخوان های ثابت استفاده می کنید از اعتبار خط تلفن ثابت شما کسر خواهد شد.توجه داشته باشید که بدلیل حجم کم دیتا تبادل شده ، این هزینه بسیار کم است.

4) دستگاه های کارتخوان سیار قابل استفاده در سرتاسر ایران می باشند اما  در خارج از کشور قابل استفاده نیست.

5) با مراجعه به هر کدام از شعب بانک مورد نظر(عضو شتاب) میتوانید در کمتر از ۱۰ دقیقه برگه ای تحت عنوان تایید کد شبا(با مهر شعبه) بگیرید.  تاییدیه کد شبا شامل شماره حساب، شماره شبا و نوع حساب می باشد.

6) اگر یک مدت طولانی از دستگاه کارتخوان استفاده نکنید مشکلی پیش نمی آید زیرا  مالکیت دستگاه برای پذیرنده می باشد و می تواند هر زمان که میخواهد از دستگاه استفاده کند.

7) دستگاه های کارتخوان هیچ محدودیت تراکنش روی خود را ندارند ولی هر کارت عابر بانک در ایران نهایتا تا ۵۰ میلیون تومان قابلیت کارت کشیدن را دارد.

8) طبق قانون بانک مرکزی و شاپرک تمامی تراکنش های روی دستگاه کارتخوان شما فردای آن روز بین ساعت ۷ تا ۹ صبح به حساب شخص می آید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.