نحوه ی محاسبه مالیات حساب بانکی

برگرفته از کتاب گنجینه مالیات (1)

مؤلف: رضا ناجی مدیر ناجی تکس

سوال:آیا کارت به کارت مشمول مالیات می‌شود؟

پاسخ مختصر:

خیر، صِرف کارت به کارت مشمول مالیات نمی‌شود. درصورتی که کارتِ مقصد حساب تجاری باشد، شخص دارنده حساب تجاری مشمول مالیات می‌گردد، در غیر این صورت و تا زمانی که اثبات نگردیده این حساب برای مقاصد تجاری استفاده شده است مشمول مالیات نمی‌گردد.

پاسخ تکمیلی

حساب تجاری کلید کار شماست. ما یک حساب تجاری داریم و یک حساب غیرتجاری. حساب تجاری حسابی است که برای کسب و کار از آن حساب استفاده می‌شود و حساب غیرتجاری حسابی است که برای فعالیت‌های روزانه به غیر از کسب و کار از آن استفاده می‌گردد.

با یک مثال توضیح می‌دهیم.

اگر شخص به شغل طلافروشی و آهن فروشی اشتغال داشته باشد، حداقل یک حساب تجاری برای طلافروشی و حداقل یک حساب تجاری برای فعالیت آهن فروشی دارد. (در سامانه‌های مالیاتی هم به همین شکل است که حداقل می‌بایست یک حساب برای هر شغل تعریف شود.)

به عبارت حداقل یک حساب تجاری دقت کنید، یعنی می‌تواند بیش از یک حساب تجاری برای هر شغل خود داشته باشد. (درواقع چنانچه از دو یا چند حساب برای شغلش استفاده می‌کند باید تمام آن حساب‌ها را به عنوان حساب تجاری در سامانه‌های مالیاتی به شغل مربوطه متصل نماید.)

نکته1: مبالغی که به حساب تجاری واریز می‌شود، درآمد آن شغل محسوب می‌گردد.

نکته 2: درآمد به معنای سود یا مالیات نیست. درآمد مبلغی است که یک شخص از فروش کالا یا ارائه خدمات کسب می‌کند و پس از کسر کلیه هزینه‌ها از این درآمد، سود مودی مشخص و درصدی از آن به عنوان مالیات مطالبه می‌گردد.

مورد مهم دیگر این است که درآمد و یا مالیات یک شخص ممکن است از راه‌های دیگری به جز حساب‌های بانکی یا گردش دستگاه کارت خوان مشخص شود.

مثلاً شخصی که فرار مالیاتی دارد ممکن است با حساب خود هیچ گونه فعالیت اقتصادی را انجام ندهد و یا هیچ یک از حساب‌های خود را به عنوان حساب تجاری معرفی نکند، اما اداره مالیاتی با استفاده از اطلاعات خود در دیگر سامانه‌های موجود، نسبت به تعیین درآمد، سود و مالیات آن شخص نماید که دراین صورت نیز مودی می‌تواند در صورت عدم قبول مندرجات برگ تشخیص یا مطالبه، نسبت به ثبت اعتراض و درخواست تجدیدنظر در مالیات تعیین شده نماید.

نتیجه گیری:

باتوجه به قوانین موجود، صِرف کارت به کارت مشمول مالیات نمی‌شود و واحدهای مالیاتی در صورتی که به حساب‌های بانکیِ (که معمولاً دارای تراکنش‌های بالا و یا مشکوکی هستند.) اشخاص حساس شوند می‌توانند با دعوت از صاحب حساب و درخواست توضیحات از ایشان و تکیه بر اسناد و مدارک و دانش فنی خود اقدام به بررسی پرونده نموده و در صورت لزوم نسبت به صدور برگ تشخیص یا مطالبه اقدام نمایند. برگه‌های مالیاتی که با شرایط مذکور صادر می‌شوند، امکان اعتراض و تجدیدنظرخواهی خواهند داشت.

داستانک

آقای مشاور (وکیل مالیاتی) تعریف کردند که روزی در دفتر کارم مشغول به کار بودم که آقای فرشیدی با حالت مضطرب تماس گرفتند و گفتند بنده مبالغی حدود 50 میلیون تومان را طی چند روز از کارت‌های بانکی مختلف به حساب آقای کریمی بابت خرید موتورسیکلتی که از خودشان بود (آقای کریمی موتورفروش نیستند.) واریز نمودم، آقای کریمی به من گفتند که چرا این کار را کردی! مگر نمی‌دانی کارت به کارت مشمول مالیات می‌شود؟! باید این مبالغ را به صورت اسکناس به من تحویل می‌دادید. حالا نگران شدم و گفتم از شما بپرسم که داستان چیست؟

بنده به ایشان عرض کردم که صِرفِ کارت به کارت مشمول مالیات نیست و اساساً مطالبه مالیات به این شکل نیست. در صورتی ممکن است مالیات از یک حساب بانکی مطالبه می‌شود که آن حساب یا تجاری باشد، یا مشکوک به تجاری باشد و یا تراکنش بانکی بالایی داشته باشد. تازه مطلب مهمتر این است که هر زمان اداره مالیاتی قصد داشته باشد برگ تشخیص یا مطالبه برای یک شخص صادر کند، قبل از آن از ایشان دعوت کرده و پس از بررسی تمام جوانب و مستندات اقدام به صدور برگ مالیاتی می‌نماید؛ بنابراین بدون دریافت توضیحات از مودی و ارائه اسناد و مدارک توسط وی، برگ مالیاتی برای حساب تجاری، مشکوک و یا با تراکنش بالا صادر نمی‌شود. به هر دلیل برگ مالیاتی صادر گردید باز هم فرصت اعتراض و تجدیدنظر خواهی برای مودی فراهم است و شما نباید نگران این مسائل باشید.



خدمات

جهت  مشاوره رایگان کلیک کنید 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.